Overgang & Menopauze

Overgang / menopauze en reflexzonetherapie De overgang is een natuurlijk proces waar u als vrouw vroeg of laat mee te maken krijgt. Het is een overgang van de ene levensfase naar de andere. In feite is het een periode waarin: – de productie van de vrouwelijke geslachtshormonen (oestrogeen en progesteron) geleidelijk afneemt – de menstruatie cyclus onregelmatig wordt en uiteindelijk stopt (menopauze). En juist de veranderende hormoonhuishouding kan voor heel wat ongemakken zorgen.

Sommige vrouwen hebben gelukkig weinig tot geen last hiervan. Maar voor andere vrouwen geldt dat ze hier toch in meer of mindere maten hinder van ondervinden. U kunt b.v. last hebben van opvliegers/ overmatig transpireren/ slapeloosheid/ vermoeidheid/ hartkloppingen/ spierkrampen/ stijfheid/ vaginale droogte/ niet te vergeten de stemmingswisselingen. Ook kan osteoporose (botontkalking) optreden waardoor er meer kans op botbreuken ontstaat. Meestal krijgt u dan adviezen van uw arts of overgangsconsulente, hoe ermee om te gaan en ook krijgt u indien nodig medicijnen voorgeschreven om de klachten te verminderen. Dit is niet altijd te voorkomen, maar ook niet altijd wenselijk.

Met goede voeding, voldoende lichaamsbeweging, rust en een harmonieus leven kunt u zelf al heel wat doen om de symptomen te verminderen. Als dit niet voldoende helpt, kunt u ook denken aan een behandeling met Reflexzonetherapie

Klachten die kunnen worden behandeld:

• Opvliegers
  • Heftig transpireren
  • Nachtelijk zweten
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijnen
  • Onrust
  • Nervositeit
  • Prikkelbaarheid
  • Depressie
  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Diaree
  • Misselijkheid
  • Obstipatie
  • Stijfheid en kramp
  • Gewrichtspijnen
  • Nekklachten
  • Lage rugpijnen soms met uitstraling naar het been
  • Hartkloppingen
  • Vaginale droogte
  • Verlies en/of vermindering van geslachtsdrift
  • Extreme bloedingen enz.

Reflexzonetherapie kan het lichaam helpen te zoeken naar een nieuwe balans. Door het bewerken van desbetreffende reflexzones, meridiaanbanen, acupunctuurpunten kan reflexzonetherapie je helpen rustig door deze overgangsfase heen te komen.