Manuele Neurotherapie

Bij Manuele Neurotherapie (MNT) combineer ik manuele technieken op het lichaam met het aandrukken van zenuwreflexpunten op de voeten. Deze behandelmethode wordt toegepast bij acute en chronische klachten in het bewegingsstelsel en/of de organen.

Het doel is om positieve aanpassingen te brengen in het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel speelt namelijk een centrale rol bij pijn en functiestoornissen. Met deze technieken worden heel nauwkeurig specifieke delen van het zenuwstelsel beïnvloed, wat een directe uitwerking heeft op het pijngebied.

Spieren en zenuwen

Spieren in het lichaam komen uitsluitend op gang als ze een signaal krijgen. Je arm beweegt omdat je een kopje wil pakken. Vanaf het moment dat je bedenkt dat je dat kopje wil pakken, gaat er een signaal van de hersenen naar de zenuw(en) die vervolgens een commando geven aan de spier(en) om het kopje op te pakken. Met andere woorden een spier komt niet in actie als de zenuw het signaal niet geeft.
Als je om een of andere reden het kopje niet goed kunt optillen of niet voldoende kracht in je hand hebt om het kopje te pakken, dan is er een verstoring in een zenuwbaan.
De Manueel Neurotherapeut behandelt op het lichaam de spieren, het bindweefsel en het gebied langs de wervelkolom waar de zenuwen van het schouder/armgebied lopen. Tegelijkertijd behandeld de therapeut de betreffende zenuwpunten op de voet.

Rugpijn

Bij rugpijn kan de rug worden gemasseerd. Denk bijvoorbeeld aan de spieren langs de wervelkolom. Op de voet kunnen per wervel de uittredende zenuwen voor de rugspieren worden aangedrukt. Dit geeft een verandering in de pijn op de rug zelf. Door de behandeling van lichaam en voet te combineren kunnen veranderingen in pijn en bewegingsbeperking sneller veranderen en sneller verbeteren.

We weten allemaal dat stress een factor kan zijn die pijn doet versterken.
Iedereen weet dat een gebroken arm bij de ene persoon meer complicaties kan geven dan bij de andere persoon.
Als we iets leuk vinden ervaren we meer plezier en voldoening dan als we het ‘moeten’ en geen uitdaging zien.
We zijn allemaal verschillend en we hebben allemaal onze eigen levenservaring. Bij herstel spelen deze zaken bewust en onbewust een belangrijke rol.

De manuele neurotherapeut geeft aandacht aan de meer complexe en de individuele ervaringen van de patiënt. Uitgangspunt bij elke behandeling is de pijn of de beperking in de beweging die de patiënt ervaart.

Hierbij wordt gekeken naar 4 aspecten:

• De pijn/beperking die de patiënt ervaart in het lichaam (de arm, de schouder, de nek, het been, de rug, …). Dit wordt ook wel de pijn uit het perifere zenuwstelsel genoemd.
  • Het autonoom systeem, dit is het systeem waar we geen invloed op hebben. Welke negatieve impulsen hebben invloed op de pijn/beperking vanwege bijvoorbeeld een slechte doorbloeding, een verstoorde spijsvertering, hormonale problemen, het (on)vermogen om actie te leveren of om voldoende te herstellen in rust.
  • De emotionele belasting die invloed kan uitoefenen op de pijn/beperking. Angst, woede, verdriet waarvan we ons bewust zijn of een andere vorm van stress waarvan we het besef niet hebben.
  • Het centrale zenuwstelsel dat bestaat uit de hersenen en het ruggenmerg.

Voor een korte demonstratie van de verschillende technieken klik hier.

De holistische benadering.

Het lichaam is een groot bewegingsapparaat. Botten, gewrichten tussen botstukken, spieren en organen bewegen continu ten opzichte van elkaar. Alle bewegingen worden gestuurd door zenuwen en aan elkaar gekoppeld door zenuwkettingen. Pijn in het lichaam wordt via zenuwkettingen doorgegeven aan de hersenen. Pas in de hersenen beseffen we dat we pijn hebben. Alle zenuwacties komen van of gaan naar onze hersenen.

De holistische benadering
Hersenen en zenuwkettingen sturen en controleren alle bewegingen in het lichaam. Alle aandoeningen, verwondingen en elke pijn is verbonden met het zenuwstelsel en de hersenen.
Wanneer sprake is van langdurige of chronische pijn dat lijkt het duidelijk dat structuren en zenuwkettingen invloed hebben op elkaar.
Het is dus van belang dat in een behandeling de structuren die elkaar beïnvloeden, worden aangepakt.

Bij elke behandeling staan de 4 aspecten zoals hierboven genoemd centraal: wat is de perifere pijn, hoe reageert het autonoom systeem hierop, is er een psycho-emotionele belasting en wat betekent dit voor het centraal zenuwstelsel.

Denk bijvoorbeeld aan onze grote ademhalingsspier, het middenrif.
Is onze ademhaling gejaagd of te hoog of te oppervlakkig dan heeft dat direct invloed op de organen die direct boven en onder het middenrif liggen.
Denk aan de longen, het hart maar ook de maag, de lever, de milt. I
s er pijn in de maagstreek dan kan eindeloos de maag worden behandeld maar als we niets doen aan het middenrif dan is het dweilen met de kraan open. Kortom dit geeft geen of maar een beperkt resultaat.

De behandeling.

Manuele Neurotherapie betekent letterlijk met de handen invloed uitoefenen op het zenuwstelsel. Dit gebeurt aan de hand van verschillende technieken.

• Massagetechnieken op de rug/nek/armen/benen (soft tissue frictie), ideaal voor een betere spierontspanning.
  • Mobilisatie technieken op de rug (GEEN manipulatie) maar soepele en ritmische bewegingen om verandering te bevorderen in het ruggenmerg.
  • Orgaanmobilisaties (buikmassages, middenrifmobilisatie, keelmobilisatie). Deze technieken hebben een sterke invloed op de natuurlijke werking van de organen.
  • Zenuwreflexologie en Klassieke Reflexologie om een verbetering in de pijnprocessen nog beter te bevorderen.